Органи Міндоходів України постійно вживають заходи з детінізації економіки та відшкодування завданих державі збитків за рахунок залучення до бюджетів виведених з «тіні» коштів. Проте, працівники Міндоходів конче потребують допомоги громадськості і кожного свідомого громадянина зокрема. Для забезпечення зворотнього зв’язку та оперативного вирішення проблемних питань можна зателефонувати в Очаківську ОДПІ Головного управлінні Міндоходів у Миколаївській області за номером (05154)3-03-69. Відповідальні фахівці приймають повідомлення про порушення трудового, податкового та митного законодавства.
Так, приймається звернення про здачу в оренду житлових та інших приміщень без сплати податків, використання найманої праці без належного оформлення трудових відносин, реалізацію товарів і послуг без отримання відповідних дозвільних документів та сплати податків, використання природних ресурсів (надр, води, лісу тощо) без нарахування та сплати відповідних податків і зборів. Слід наголосити: усі перелічені дії суб’єктів підприємницької діяльності і громадяни є порушенням норм статтей 67-68 Конституції України.
Очаківська ОДПІ Головного управління Міндоходів у Миколаївській області радить громадянам скористатись конституційним правом на звернення і повідомляти про відомі їм порушення за телефоном 3-03-69. Також можна направляти індивідуальні чи колективні письмові звернення або особисто звертатися до посадових осіб за попереднім записом на прийом за номером телефону 3-03-69. У будь-якому разі звернення будуть розглянуті (і обґрунтовані відповіді заявникам надані) у встановлений законом строк. Детальні роз’яснення щодо вимог до звернень та порядку їх направлення можна отримати за номером телефону 3-03-69.
Нещодавно Очаківською ОДПІ ГУ Міндоходів України було проведено інтернет-конференцію на тему «Обчислення та сплата податку на доходи фізичних осіб». На запитання платників відповідав перший заступник начальника Очаківської ОДПІ Андрій Ігнатьєв.
Пропонуємо вашій увазі відповіді на запитання, поставлені під час проведення інтернет - конференції.
Застосування ПСП на дітей
Фізична особа має двох дітей віком 2 і 8 років. Чому ПСП надається тільки на дітей, а на самого працівника не надається, якщо його оклад становить 3000 грн.?
Відповідно до пп. 169.1.2 п. 169.1 ст. 169 Податкового кодексу з урахуванням норм абзацу першого пп. 169.4.1 п. 169.4 цієї статті платник податку, який утримує двох чи більше дітей віком до 18 років, має право на ПСП у розмірі, що дорівнює 100% суми пільги (у 2014 р. — 609 грн.), визначеної пп. 169.1.1 п. 169.1 цієї статті, у розрахунку на кожну таку дитину.
Згідно з пп. 169.3.1 п. 169.3 ст. 169 Кодексу у разі якщо платник податку має право на застосування ПСП з двох і більше підстав, зазначених у п. 169.1 цієї статті, застосовується одна ПСП з підстави, що передбачає її найбільший розмір, за умови дотримання процедур, визначених пп. 169.4.1 п. 169.4 цієї статті, крім випадку, передбаченого пп. «б» пп. 169.1.3 п. 169.1 цієї статті, ПСП за яким додається до пільги, встановленої пп. 169.1.2 цього пункту, у разі, якщо особа утримує двох і більше дітей, у тому числі дитину-інваліда (дітей-інвалідів).
Таким чином, фізична особа, яка має двох дітей віком 2 і 8 років, при дотриманні всіх вимог ст. 169 Податкового кодексу має право на застосування однієї пільги.
При цьому граничний розмір доходу, який дає право на отримання ПСП одному з батьків у випадку та розмірі, передбачених пп. 169.1.2 п. 169.1 ст. 169 Податкового кодексу, визначається як добуток суми, встановленої в абзаці першому пп. 169.4.1 п. 169.4 цієї статті, та відповідної кількості дітей.
Оподаткування сум допомоги по вагітності та пологах
Чи є об’єктом оподаткування ПДФО допомога по вагітності та пологах, на яку з 01.07.2013 р. нараховується єдиний внесок?
Визначення об’єкта оподаткування з метою розрахунку загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку здійснюється відповідно до норм статей 164 та 165 Податкового кодексу України (далі — Податковий кодекс). Зокрема, згідно з пп. 165.1.1 п. 165.1 ст. 165 цього Кодексу до розрахунку загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку не включаються суми допомоги по вагітності та пологах, які отримує платник податку з бюджетів та фондів загальнообов’язкового державного соціального страхування.
Виплати у вигляді допомоги по вагітності та пологах, які здійснюються за нормами Закону України від 18.01.2001 р. № 2240-III «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням» (далі — Закон № 2240), фізичні особи отримують за рахунок Фонду соціального страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності.
Таким чином, доходи фізичних осіб, отримувані ними як допомога по вагітності та пологах згідно із Законом № 2240, відповідно до вищезазначених норм Податкового кодексу не є об’єктом оподаткування ПДФО на відміну від єдиного внеску.
Визначення вартості нерухомості, отриманої у спадщину (подарунок)
Фізичною особою отримано у спадщину (подарунок) нерухомість. Як визначається вартість нерухомості, отриманої у спадщину (подарунок), з метою визначення бази оподаткування ПДФО?
Абзацом першим ст. 9 Закону України від 12.07.2001 р. «Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні» передбачено, що методичне регулювання оцінки майна здійснюється у відповідних нормативно-правових актах з оцінки майна: положеннях (національних стандартах) оцінки майна, що затверджуються Кабінетом Міністрів України, методиках та інших нормативно-правових актах, які розробляються з урахуванням вимог положень (національних стандартів) і затверджуються Кабінетом Міністрів України або Фондом держмайна України.
Згідно з вищезазначеною статтею визначення оціночної вартості нерухомості для цілей оподаткування, нарахування і сплати обов’язкових платежів, які справляються відповідно до законодавства, здійснюється відповідно до:
- постанови Кабінету Міністрів України від 04.03.2013 р. № 231 «Деякі питання проведення оцінки для цілей оподаткування та нарахування і сплати інших обов’язкових платежів, які справляються відповідно до законодавства» (далі — постанова № 231). Згідно з положеннями цієї постанови випадки успадкування та дарування виключено;
- Національного стандарту № 1 «Загальні засади оцінки майна і майнових прав», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10.09.2003 р. № 1440 (далі — постанова № 1440);
- Національного стандарту № 2 «Оцінка нерухомого майна», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.10.2004 р. № 1442 (далі — постанова № 1442).
Згідно з п. 174.6 ст. 174 Податкового кодексу кошти, майно, майнові чи немайнові права, вартість робіт, послуг, подаровані платнику податку, оподатковуються згідно з правилами, встановленими розділом ІV цього Кодексу для оподаткування спадщини.
Таким чином, оскільки постанова № 231 не поширюється на випадки успадкування та дарування, то для визначення вартості об’єкта нерухомості, отриманого у спадщину (подарунок), з метою визначення бази оподаткування ПДФО слід керуватися постановами № 1440 і № 1442.
Оренда нерухомості
Фізична особа надає в оренду квартиру фізичній особі — підприємцю. Коли виникає об’єкт оподаткування за договором оренди?
Оподаткування доходу від надання нерухомості в оренду (суборенду), житловий найм здійснюється відповідно до п. 170.1 ст. 170 Податкового кодексу, пп. 170.1.2 якого передбачено, що податковим агентом платника податку — орендодавця під час нарахування доходу від надання в оренду об’єктів нерухомості є орендар.
Згідно з пп. 170.1.4 п. 170.1 ст. 170 цього Кодексу доходи, зазначені у підпунктах 170.1.1 — 170.1.3 цього пункту, оподатковуються податковим агентом під час їх виплати за їх рахунок.
Відповідно до ст. 168 Податкового кодексу податковий агент, який нараховує (виплачує, надає) оподатковуваний дохід на користь платника податку, зобов’язаний утримувати податок із суми такого доходу за його рахунок, використовуючи ставку податку, визначену в ст. 167 цього Кодексу (15 чи (17)%).
Таким чином, доходи від надання в оренду фізичною особою квартири оподатковуються орендарем як податковим агентом під час їх виплати за їх рахунок за ставкою 15 (17)%.
Відображення поворотної фінансової допомоги в податковому розрахунку
Чи потрібно відображати у податковому розрахунку (форма № 1ДФ) суму поворотної фінансової допомоги, яку надано фізичною особою — підприємцем своєму працівнику. Якщо так, то за якою ознакою доходу?
Згідно з пп. 14.1.257 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу поворотна фінансова допомога — це сума коштів, що надійшла платнику податків у користування за договором, який не передбачає нарахування процентів або надання інших видів компенсацій у вигляді плати за користування такими коштами, та є обов’язковою до повернення.
Пунктом 165.1 ст. 165 Кодексу визначено вичерпний перелік доходів, які не включаються до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку, зокрема згідно з пп. 165.1.31 цього пункту до нього входить основна сума поворотної фінансової допомоги, наданої платником податку іншим особам, яка повертається йому, та основна сума поворотної фінансової допомоги, що отримується платником податку.
Відповідно до Довідника ознак доходів, наведеного у додатку до Порядку заповнення та подання податковими агентами Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податку, і сум утриманого з них податку, затвердженого наказом ДПА України від 24.12.2010 р. № 1020, основна сума поворотної фінансової допомоги, наданої платником податку іншим особам, яка повертається йому, та основна сума поворотної фінансової допомоги, що отримується платником податку, відображаються у податковому розрахунку (форма № 1ДФ) за ознакою доходу «153».
Отже, фізична особа — підприємець відображає у податковому розрахунку (форма № 1ДФ) надану найманому працівнику суму поворотної фінансової допомоги за ознакою доходу «153».